Body in Balance

Nicole Prins-Janssen
Laan Ter Catten 82
5673 BC Nuenen

T 06-27 33 30 22
info@body-in-balance.nl
KvK 50959220

Praktijk in Nuenen (Brabant) 
voor Voetreflex/ therapie.



In het kort
Bij obstipatie hebt u niet dagelijks ontlasting.
Mogelijke klachten zijn: buikpijn, buikkrampen, pijn tijdens de stoelgang en harde, droge ontlasting.
Verstopping komt vaak door te weinig drinken, te weinig vezels in de voeding en te weinig beweging.
Met behulp van voetreflextherapie verbetert het zelfherstellend vermogen van uw darmen. Door de ervaring die ik opgebouwd heb in mijn praktijk Body in Balance in Nuenen, heb ik gemerkt dat er vaak verbetering in de stoelgang komt.

Wat is obstipatie/verstopping?
Sommige mensen hebben 3 keer per dag ontlasting, andere 3 keer per week. Bij verstopping (obstipatie) gaat de ontlasting moeizaam, omdat de ontlasting te lang in de dikke darm blijft zitten, wordt hij hard en droog.

Wat zijn de verschijnselen van verstopping?
Verstopping kan de volgende klachten geven:

  • De ontlasting komt minder vaak.
  • De ontlasting is hard en droog.
  • Het ontlasten kan pijn doen.
  • U kunt buikpijn of buikkrampen krijgen, dat komt omdat er in de dikke darm veel ontlasting ophoopt.
  • U moet hard persen om er wat uit te krijgen.
  • U kunt na het ontlasten het gevoel hebben dat u nog niet klaar bent.
  • Dunne ontlasting lekt langs de harde ontlasting naar buiten.

Hoe ontstaat verstopping?
Voedsel wordt door de darmen gekneed, verteerd en ingedikt. De dikke darm duwt het in de richting van de anus totdat u aandrang voelt om te ontlasten.
Verstopping kan verschillende oorzaken hebben:

  • weinig drinken;
  • onvoldoende vezelrijk voedsel;
  • te weinig lichaamsbeweging;
  • niet naar het toilet gaan als u aandrang voelt;
  • spanning, drukte en afleiding;

pijn en psychische factoren: chronische pijn en psychische aandoeningen als depressie en burn-out zijn veel voorkomende oorzaken van obstipatie, welke ik in mijn praktijk regelmatig tegenkom.

Het spijsverteringsstelsel en de hersenen zijn sterk met elkaar verbonden. Ze lijken op elkaar met hun kronkelige structuur. De psyche heeft een sterke invloed op de peristaltiek (samentrekkingen) van de darmen en de vatbaarheid voor infecties. Andersom hebben (chronische) aandoeningen van het spijsverteringstelsel invloed op de psyche.

De werking van het spijsverteringsstelsel kan vaak ook op de niet-stoffelijke verwerking van informatie worden uitgelegd.
In hoeverre ben je in staat om prikkels uit de omgeving waarin je verkeert op te nemen en te verwerken tot bruikbare informatie? In hoeverre ben je in staat informatie waar je niets meer aan hebt los te laten?

Wat kunt u zelf doen bij verstopping?
Eten en drinken
Drink ten minste 1,5 tot 2 liter water per dag.
Gezonde voeding is belangrijk. Als u gezond eet, krijgt u voldoende vezels binnen. Vezels houden vocht vast in de darm. U krijgt hierdoor meer en zachtere ontlasting en de werking van de darm wordt gestimuleerd. Vezels zitten vooral in:

  • volkoren- en roggebrood;
  • zilvervliesrijst;
  • peulvruchten (bonen, erwten, linzen);
  • groenten (ook rauwe groenten);
  • fruit.

Beweging
Zorg ervoor dat u iedere dag ten minste een half uur intensief beweegt. Drie keer tien minuten of twee keer een kwartier is ook prima. Ga bijvoorbeeld wandelen, rennen, fietsen, zwemmen of tuinieren. Daardoor komen de darmen ook in beweging en komt de ontlasting beter op gang.

Toiletgang
Ga naar het toilet zodra u aandrang voelt. Stel dit niet uit, ook al heeft u het druk. Als u de aandrang om te ontlasten steeds negeert, dan voelt u op den duur de aandrang minder goed. De ontlasting blijft langer in uw darmen en wordt daardoor droger en harder. Dit veroorzaakt verstopping.